onsdag 21 november 2007

N - Närhet

Jag har någonstans vid något tillfälle definierat vad mina bästa och värsta känslor är. Värsta känslan var ensamhet, bästa känslan var närhet.

Tänker nu ta en paus i mitt tentaskrivande och försöka beskriva varför närhet är den bästa känslan jag vet.

Egentligen tror jag att de där orden kom till någonstans mest för att jag precis var nykär när de definierades. Men de speglar mig på något sätt. Jag är ofta väldigt nära folk jag tycker om. Såväl psykiskt som fysiskt. Jag älskar att kramas, med såväl kille som tjej. Jag tycker lika mycket om att borra mig in i någon annans hjärna och se vad som står på där, som att borra in mig i någons famn. Ofta betyder det att jag lyssnar på någons problem och klagosång, och försöker komma med något smart som respons. Men det är jag! Jag gillar det så till den milda grad att jag tyvärr ofta söker upp problemen (efterssom de är lättast att definiera hos någon annan) vilket ibland kan te sig som ett problem i sig när omtanken kanske går för långt.

Att kramas är som sagt en av mina favoritsysselsättningar. Kan nog ibland vara lite väl fysisk och komma på mig själv med att vara som en klängande apa. Men så länge inte den som jag klänger på säger något om det så får det nog vara så.

Närhet är som någon slags energikälla för mig. Är jag ensam för länge utan att jag träffar någon, kramar någon jag tycker om eller på annat sätt konsumerar närhet, så blir jag till något slags energifattigt kolli. Närhet är dock grymt relativt. Närhet för mig kan ibland bestå i att bara gå till affären och handla. Det är i alla fall mer närhet än att sitta ensam i sängen, se på tv och msna.

Höjden av närhet skulle många kunna tänka är sex, och visst är sex något av det jag verkligen får energi ifrån. Att totalt utelämna sig och samtidigt få inspektera varje kvadratcentimeter av någon annan ger en känsla av eufori som är svår att slå. Men det som allra mest väcker mina andar och tillgodoser mina behov är att ligga i någons famn, eller att omfamna någon och bara vara. Bara se på TV, bara titta på molnen som flyter förbi på himlen, bara lyssna på någon musik som spelas eller bara lyssna på den andres andetag.

Vill du ge mig en bra present? Ge mig ovillkorlig närhet och omtanke.

Det är närhet för mig.

1 kommentar: