fredag 21 december 2007

Fel fel fel!

amatterofchance har citerat en del ur en bok han vill att vi ska läsa. Jag citerar en del av hans inlägg:

Han viskade:
- "Det är bra, lilla gubben. Gråt inte."
- "Jag gråter inte", sa jag.
- "Jag är en stor pojke."

Vad är det för idiotier?!

Gråt!

Gråt så tårarna sprutar, tills du inte behöver gråta längre. Hulka, vråla, dregla, snora och snörvla tills det som finns därinne kommit ut. Det är inte macho att hålla inne med gråt bara för att. Det blir inte bättre av att inte gråta, men det känns fasen så mycket bättre när man gråtit färdigt än om man inte gråter alls. Det måste ju finnas nåt skäl till att den mekanismen finns, så varför undertrycka naturliga reaktioner?

Hör jag någon säga så till sitt barn, eller än värre till mig, ska jag giva dem på moppo per omgående... Eller iallafall tänka nåt i stil med "Fasen vad dumt sagt, han får väl gråta om han vill."

1 kommentar:

  1. boken utspelar sig under 50-talets frankrike och är full av dumheter på den nivån. men det är likväl en döbra bok. läs!

    SvaraRadera