torsdag 6 december 2007

Fan vad jag HATAR SJ!


Ja, jag vet.. Hatar är ett starkt ord, men nu är det inte mycket annat som täcker in min irritation..

Jag är med i SJ;s fantastiska PRIO system. Där SJ vill prioritera sina extra köpstarka kunder genom att ge dem poäng vid inköp. Dessa poäng kan man sedan använda sig utav för att köpa resor, eller måltider i bistron.

Trodde jag ja!

Efterssom jag reser en del numera så har jag hunnit samla på mig lite poäng. Nu, såhär i jultider börjar det ju bli ont om billiga biljetter, och då är det ju typiskt bra att kunna använda sitt insparade kapital av poäng för att köpa resor till fullpris, utan att det defacto gräver hål i plånboken.

Det börjar elegant med att det vid bokningsförsöket (en minut över 24 timmars gränsen) inte finns några lediga sista minuten-biljetter. Inget ovanligt i sig, när resan ska genomföras från Nässjö till Malmö (sto - mlm tågen brukar alltför ofta vara fullbokade). Det kunde man nästan räkna ut. Det finns lediga "vanliga" biljetter. Både 2klass och 1klass. De är ju som alla vet dock väldigt dyra. I detta fallet mer än dubbla priset av en sista minuten-biljett. Då kommer ju de där poängen väl till pass.. Eller?

Det går inte att köpa resan för poäng.
Hemsidan tillåter det inte.
Efter ett samtal med bokningstjänsten där hon gjort samma sak som jag, men via telefon, och fått samma resultat ökar min irritation oerhört. Hon ber mig ringa kundtjänsten istället. Denna kundtjänst försöker verkligen hjälpa mig. Hon har ingen aning om hur systemet fungera, men är helt med på mina noter om varför man ska kunna betala med sina poäng. Det är ju faktiskt hela syftet med systemet! När hon till slut inser att det inte går ber hon om ursäkt för företagets vägnar och ber mig diktera en reklamation.

Reklamationen skriver jag dock förhand istället, och skickar in den omgående. Återkommer när jag får något svar på den.

Läser man avtalet
så står det i paragraf 5.4 att:

"Ett begränsat antal tågresor finns tillgängliga för uttag av poängresor. Tillgängligheten är beroende av ledig kapacitet vid bokningstillfället. Det kan finnas lediga platser till normalpris även om antalet tågplatser som avsatts till uttag av poängresor är fullbokade. Det kan också finnas tillfällen då inga tågresor finns tillgängliga för poängresor."

Detta går dock inte att läsa något om på medlemssitens sidor.

Där står bara detta:
"Resa, fika eller surfa. Det är det som är poängen.
Som SJ Prio-medlem kan du använda dina poäng till att resa ännu mer. Exempelvis tar du dig från Stockholm till Sundsvall för 6 500 poäng. "


Samt:
"Hur lång tid i förväg måste jag boka min poängresa?
Den kan bokas fram till avgång i mån av plats. Medlemmar på Grå och Svart medlemsnivå har tillgång till ett utökat utbud av poängresor. Vi rekommenderar att du bokar dina poängresor i god tid före avresa. "


Jag har grått kort, efterssom jag kommit över en gräns i deras poängsystem. Vad har jag då för utökat utbud? Uppenbarligen inget efterssom ingen kan låta mig betala för resan med poäng!

Jag hoppas verkligen att min reklamation kan resultera i något som på ett eller annat sätt ger en ekonomisk kompensation för att jag inte får använda mina poäng. Affektionen går inte att värdera i sammanhanget, och den går antagligen inte heller att kompensera.

2 kommentarer:

  1. Åh jösses, jag hade gått upp i atomer av ilska, helt seriöst!! :@ Det är inte ofta jag blir sådär vrålförbannad, men i lägen som dessa blir jag det!
    Men förvånad - nej, inte speciellt. När jag i somras skulle ta mej till Linda och blev 2-3 timmar sen pga fu*ing SJ fick jag ett värdekort att resa för - finfint! Men det går inte att utnyttja online! Jag måste _ringa_ och boka resan, vilket är _dyrare_ än att boka online - man blir så trött...

    Andas i fyrkant eller nåt, det ska va bra har jag hört ;-)
    Kramkalas

    (och btw, har inte testat RedBull, kanske vore idé?)

    SvaraRadera
  2. Jag har SJ Prio Svart. Att det skulle finnas fler poängresor tillgängliga när man nått upp till en viss nivå verkar vara rent nys. Har förgäves försökt att boka en resa men det finns inga resor att boka de närmaste tre månaderna!!... Varje datum jag trycker in får jag som besked att inge poängresa är tillgänglig.. Va faan ska jag då med mina över 30 000 poäng till?.. Nä SJ -gör om gör rätt!!

    SvaraRadera