måndag 24 december 2007

Dagen då jag slog Davenport

Det var varmt. Solen stod högt och jag rättade till min vita skärmmössa. Den nyklippta gräsplanen kantades av lika nykritade planindelningar. På läktarna susade folkets röster högt och öronbedövande. Men det enda jag kunde tänka på var bollen. Bollen jag studsade i min hand. En, två. En, två, tre gånger. Sen tog jag sats och sköt hårt. Läktarsorlet tystnade tvärt.

Den gula luddiga saken studsade i marken på andra sidan nätet och dånade villigt in i Davenports strängbeklädda redskap. -*SMACK*, dånade det. Några millisekunder senare var den tillbaka på min planhalva. Denna gång i andra änden. Det var bara att springa. Springa fort och målinriktat. Jag skulle in med mitt rackett under bollen innan den studsade andra gången.

-"FJOMP" och bollen susade över på andra sidan. Helt fel håll från var Davenport hade placerat sig, och det var ett faktum. 15-0 till mig.

Några snabba bollar till och jag var uppe på 30-0. Men då kom hon igen, fröken Davenport. Smaschade till en boll, och det var kört. 30-15 och det var jag att serva. Serv ace! 40-15 och första settet till mig!

Det var smått otroligt. Klarar jag nästa set är jag i mål. Då har jag vunnit turneringen och klarat av den högst rankade spelaren. Hon som är duktigast på alla nivåer. Nu måste jag hålla nerverna i trim.

Davenport att serva. Första bollen tog jag emot med en smäck. Susade förbi Davenport som knappt han blinka. 15-0. Andra bollen spelas ett bra tag. Jag hamnar i ett riktigt dåligt läge och tror att det är kört, men lyckas ändå få iväg den. Det är en hög boll. Långt upp över publiklinjen och rakt ner. Men alldeles för lång för att Davenport ska hinna ta den.

30-0 och nu börjar nerverna spela. Tänk om jag klarar det med bara en boll till! Vilken seger!Davenport vill förståss inte att jag klarar mig. Hon tar i allt vad hon äger och har, och jag träffar helt galet, men iväg far bollen. Ska den komma innanför linjen? Ska Davenport hinna? Jag törs inte titta. Jag blundar hårt. Men när jag hör publikens sus förstår jag. Jag klarade det! 40-0 minsann! Turneringen är avklarad och jag vann!

Jag lägger ifrån mig mobiltelefonen och fortsätter julfirandet som om inget hade hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar