onsdag 5 september 2007

Hög och låg

Igår lärde jag mig något riktigt intressant (eller ja.. har inte reflekterat så över det tidigar).

Vi hade en teater kille i skolan och vi skulle göra massa övningar på temat "grupp". Först gjord vi massa klassiska teatergrejjer för att slappna av och för att visa att det är helt ok att vara sig själv.

Bland annat gjorde vi en som kallas "spegelbilden". Man står två och två mitt emot varandra och följer den andres rörelser. Först är det bestämt vem som "leder", sen så leder båda och man följer den som förflyttar. Skitkul! Det gick riktigt bra för Christer och mig, och vi lyckades med minsta rörelse.

Sen var det dags för min uppenbarelse. Vi pratade och övade kring "hög och låg status". Det är vikigt att inse att det inte finns några värderingar i ordet. Högstatus behöver inte betyda kunglighet, även om kungen nu troligen skulle få hög status om han kom in rummet.

Tanken är att man, beroende på hur man för sig, hur man tilltalar andra och hur man agerar i allmänhet, kan påverka vilken status man får i en grupp människor. Detta är ju egentligen självklart, men att det blir så tydligt med bara ytterst få förändringar är riktigt spännande.

Jag försökte reflektera lite över mig själv och kom fram till att det beror rätt mycket på situation, vilken status jag förmedlar. Står jag i diket och jobbar på en konsert är jag definitivt högstatus. Rak i ryggen, svepande blick och klara besked. Ligger jag och myser med någon jag tycker mycket om så är jag klart lågstatus. Kommer jag som ny in i en ny grupp börjar jag som lågstatus, och om utrymme finns klättrar jag fort upp till en högre status. Kommer jag ny till en redan befintlig grupp så hamnar jag ofta i någon slags mittenstatus från början.

Tänker man sedan tillbaka på mina år i skolan som liten så blir detta ännu mer tydligt. Vilka kan INTE rangordna statusarna i sin klass från 1-30? Vem hade inte en hackkyckling och en ledartyp i sin grupp? Vem hade inte konflikter om vem som skulle vara vem. Vilken klass utvecklade inte subgrupper med en egen, ny hierarki? Försöker man då tänka tillbaka på hur de olika personerna i respektive grupper uppförde sig i sin grupp, så ser man direkt tydliga mönster på hur det hänger ihop.. GRYMT spännande!

4 kommentarer:

  1. Vart var du i din klass?? Ja kan inte placera mig.. jag studsade runt mellan olika grupper i klassen iaf på låg och mellanstadiet. Vill påstå att jag stod utanför systemet, om jag tittar på min värld, ska nog ta och fråga nån vad dom ansåg. Massa spännande juh.

    SvaraRadera
  2. Jag var nästan alltid lågstatus. Nästan lägst.

    SvaraRadera
  3. Har läst nånstans att den mest lägsta alltid hackar mest.. iaf vad gällde kycklingar, alltså den kyckling med näst lägst status var den som var värst mot den med lägst status, men vet inte om detta kan appliceras i gruppdynamiken hos människor.

    SvaraRadera
  4. Jodå, det kan det.. Den lägsta kämpar ju för att slippa vara lägst, och den näst lägsta kämpar för att inte bli omsprungen. Så klart det funkar där med. I min skola var man lägst automatiskt om man inte spelade fotboll förstår du.

    SvaraRadera