onsdag 8 augusti 2007

H - Hem

Bokstavsblogg igen. Denna gången har jag fått ett förslag. Förslaget var HEM och det får det bli.

Tänkte att jag ska försöka definiera vad HEM är för mig.

Som för så många andra är ordet Hem något som ofta har flera olika betydelser. Under en och samma konversation kan jag säga att jag kom hemifrån sent. Jag kan säga att mina vänner hemma är påväg till Egypten. Jag kan också säga att hem längtar jag minsann inte.

För varje hem kan jag mena olika saker.

I det första hemmet kan jag syfta på där jag bor här i Stockholm. Den där kuben med fönster långt ut i förorternas förorter. Där jag placerat min säng i ena hörnet, och pressat in resterande bohag på ställen där de kanske inte passar in, men de får plats. Dit sällan någon letar sig för ett besök, och som mest fungerar som förströelse mellan tiden på jobbet.

Det andra hemmet är där jag har växt upp. Livet i Karlskoga där jag har mina finaste vänner, och dit jag ibland verkligen kan längta, för att få insupa närheten av goda själar. Men dit jag nog aldrig vill flytta igen. Åtminstone inte permanent.

Det tredje hemmet är där jag föddes, där jag spenderade mina tidiga år, och där jag hade mina första tonårsförälskelser. Tiden i Degerfors. Dit jag sällan eller aldrig längtar. Men ändå det som är en stor del av mitt liv.

Gemensamt för alla dessa olika hemmen är ändå att de representerar någon slags trygghet. De har en historia jag bär med mig och de ger mig ömsom mardrömmar, ömsom rosa fluffdrömmar.

Frågan är vad det är för hem jag letar efter. Vad är det ultimata hemmet och vad kommer bli mitt hem det närmaste?

Som jag skrev i föregående inlägg har mitt boende för de närmaste veckorna löst sig. Det kommer bli att dela på en tvåa med en okänd människa, i hopp om att överleva det. En ny och spännande upplevelse, som jag dock tror kommer ge mig än mindre av "ett riktigt hem"-känsla än min säng i kuben i Stockholm gör idag. Jag hoppas dock på att hitta mitt eget snart. En egen lägenhet där jag har bara mina saker igen. Där jag får bo utan att vara där i hemlighet.

Men det är inte det hemmet jag letar efter. Hemmet som står högst på min lista är det som man delar med någon man verkligen kan tänka sig att leva länge med. Någon man kan planera mattprover, ny soffa och dela tvättid och disk med. Någon som då och då väcker en med frukost på sängen, sjunger en sång när man fyller år och irriterar sig på tånaglarna som fastnat i silen i duschen.

Det är ett hem för mig.

2 kommentarer:

  1. Du säger att du inte längtar hem, men längtar efter ett hem om jag fattat det rätt. Låter som hem längtan, men inte hemlängtan. *ler*

    SvaraRadera
  2. Jag vet precis vilket hem du längtar efter, för jag längar efter samma sorts hem.

    SvaraRadera