tisdag 15 april 2008

Godnattvisa

Sov nu min älskling
bry dig inte om
alla oljud som hotar i natten
och händerna som greppade
dina fötter gång på gång
när du sprang i panik
uppför trappen

bry dig inte om det där
det är bara mörkret, jag svär
som med ensamheten
spelar dig ett spratt
och den du hörde förut
tassa omkring i ditt hus
jag lovar, det var bara din katt

Sov nu min älskling
låt drömmarna ta vid
medan stjärnorna
över dig vaka
långt bortom fjärran
pågår strid efter strid
men det råder ett lugn
mellan dina lakan

jag önskar jag vore där
min tomma säng tär
mitt enda sällskap
är folket i min tv
men deras guppande bröst
är ingen vidare tröst
om ändå du låg här breve

Sov nu min älskling
jag hänger kvar ett tag
och när du somnat
då lägger jag på
när du öppnar ögonen igen
då har det blivit nästa dag
du kan väl ringa och väcka mig då


Poesi av Daniel Rosenholm

2 kommentarer:

  1. Somnade allt sött sen.

    SvaraRadera
  2. Det här var ju typ det vackraste jag någonsin läst, så jag var tvungen att googla killen! Antar att du redan gjort det samma, om inte så finns här en länk att lyssna på låten;
    http://www.danielrosenholm.com/default.php?p=musik&i=album_2003
    Tycker den gör sej väldigt bra som musik, och hans röst är verkligen perfekt. Usch, jag blir alldeles gråtmild och lipig, men snyggt som bövelen var det. Tack för gott tips! Och kram, så klart :)

    SvaraRadera