lördag 26 april 2008

Att vara malmöbo

Igår var vi ute och tog en öl (eller två). Även fast jag nog knappt kunnat ha bättre sällskap, så slog det mig hur mycket jag INTE trivs i Malmö.

Det som stör mig mest är att det är så förbannat skräpigt överallt. Det är trasiga saker, nedklottrade saker, installerade saker där sladdarna bara hänger, det är smutsiga trottoarer, det är fult inredda krogar, det är ingen som bryr sig.

Kanske är det bara så att jag inte hittat rätt ställen att uppehålla mig på, men hittils har jag nog inte ens hittat något område i stan som tilltalar mig nämnvärt. På sina ställen runt möllan kan man nästan få någon slags kontinental känsla med alla krogar och restauranger som har öppet sent. Kvartersbutiken som är överbelamrad med frukter och grönsaker och som bara ser sådär mysig ut. Tills man kommer lite närmare.

Och vad är grejjen med kvart över tre kebabhaket som säljer kall och nästa oätlig mat bara för att det är mitt i natten och man antagligen antar att ingen av de fulla tomtarna som ramlar in för att äta skulle bry sig ändå.. För inte håller de väl samma kvalité på dagen?

4 kommentarer:

  1. Kvart över tre kebabhak verkar vara en trend som finns i alla svenska städer =) och alla håller samma nivå också otroligt nog

    SvaraRadera
  2. näää mitt favvohak i borås e prima, alltid.

    SvaraRadera
  3. oj tänk så olika man kan uppleva samma sak. Jag är nyinflyttad Malmöbo och stormtrivs. Faktiskt var det en kompis här i helgen som i vanliga fall bor i Göteborg som påpekade hur rent och fint Malmö är..! Härligt med olikheter. Har du varit på På Besök? Om inte borde du gå dit och dricka öl samt smaka deras morotskaka! // Linda :)

    SvaraRadera
  4. det ligger på Nobelvägen hyfsat nära "penisen", på höger sida om du kommer från Dalaplan..! Oj vilken kass beskrivning men som sagt så är jag ny i stan ;)

    SvaraRadera