onsdag 20 februari 2008

Trots anspänd transversus...

Transversus Abdominus är det tredje lagret bukmuskler och är specialgjord för att vara uthållig. Den stabiliserar hela bålen och ryggen, och ser till att vi inte får ont vid tunga lyft, samt att vi håller kroppen på ett fördelaktigt sätt.

Man tränar lättast muskeln genom att konstant hålla den något spänd, men inte mer än att du kan andas fritt och prata normalt. Om du trycker med fingarna en bit ovanför ljumsken, i höjd med blindtarmen kan man säga, och försöker spänna så ska du känna den där. Försök prata och andas normalt. Sen håller du så, för alltid och alltid, och så får du en bättre hållning och stabilare rygg.

Visst låter det bra?
Vadan denna lektion i anatomi kan man då undra. Jo. Jag har jobbat idag. På lagret.
Efter åtta timmar där har jag så ont i ryggen att jag överväger att smörja med iprensalva. Detta trots att jag tänkt på min transversus, använt ben så gott det går vid lyft och försökt att inte vrida mitt i lyftet. Dock är väl egentligen grundförutsättningarna både för mig själv och för jobbet lite för dåliga. Min grundstyrka i muskeln är väl närmast obefintlig efter mitt liv hittils sittande framför ett skrivbord, och på jobbet är det stundtals sån stress och så dåligt packat att man inte alltid har tid att ta till de åtgärder man behöver.

En pall packad 1,75 meter hög. Översta paketen snittar 10 kilo. Max paketet var 30. Tack Herbalife för att ni packar era pallar så fint. I detta läge borde man vara två på varje paket. Men är vi tre stycken som ska avverka 10 pallar på absolut kortast möjliga tid, så håller det inte att ta det säkra före det osäkra. Säga vad man vill om det.

Men nu är det nog!
Ett pass till nästa vecka, sen är det nog det sista. Jag ska ringa imorgon och snacka med dem. Hmm.. Då måste jag ju tvätta arbetskläderna också....

2 kommentarer:

  1. han har minsann lyssnat lite på vad jag säger.

    SvaraRadera
  2. Självklart.. Jag lyssnar på allt du säger, även om jag ibland kan råka ut för tillfällig amnesi.

    SvaraRadera