måndag 22 oktober 2007

Myshelg i värmland!

Jo, som några av er säkert vet så fyller jag ju år på onsdag. 25 år blir jag minsann! Ganska gammalt va? Till det hör ju förståss att åka hem och hälsa på lite släkt och vänner, så det var det jag spenderade denna långhelgen med. Här kommer en kort resumé av vad som hände.

Torsdag
Kl 16:14 rullade tåget från Malmö station med riktning mot Katrineholm för byte mot Karlstad. Resan skulle ta ca 6 timmar att tillryggalägga. Nästan en hel arbetsdag ombord på tåget alltså. Det hade kunnat bli en oerhört tråkig tillställning, men i Nässjö hoppade mitt livs glädje på och gjorde mig sällskap. Hon hade med sig en påse med muffins från bageriet i närheten av stationen. Två Dumle och två After Eight. Sen i Katrineholm letade hon fram mina nystickade pulsvärmare som hon mixtrat med i veckan. Svarta fina saker som ska hålla händerna (eller snarare handlederna) varma, så att inte resten av kroppen blir frusen. Värsta luddiga och mysig! Resan flöt på smidigt utan några direkt förseningar. Efter 6 timmar var vi så framme i Kristinehamn. L tyckte det var lite läskigt, men när vi klev av möttes vi av min mor. Vi åkte hem och åt lite smörgåsar och drack te.

Fredag
Förmiddagen gick åt till att fixa mors internet och dator, och L blev lite rastlös. Vi tog oss äntligen iväg på stan och knallade runt där och kikade i lite skyltfönster. L hittade en jättesöt kjol, som hon senare bestämde sig för att köpa. Vi tittade in på ett fick och åt varsin bulle. Sen fick vi SMS från Marie som vi skulle träffa, att hon och Hampus var hemma från BVC, så vi fick gärna komma förbi. Sagt och gjort. Vi skaffade lite av en present. Mest för att jag inte träffat henne på 100 år, sen att de fått både barn och flyttat två gånger sedan sist. En stor kruka med en Annanas, lite passionsfrukt och andra frukter blev kapet. Hoppas de gillar frukt. Sen letade vi reda på deras hus. Ett gult fint hus på en liten kort gata. Marie öppnade och var som bäst i matartagen. Efter en stund kom Anders hem, och jag satt där med en Hampus i knät. När Anders varit hemma en stund dög inte längre mitt knä, och han fick sitta hos sin pappa. Sen var det dags för oss att säga hej då. Vi gick hem och gjorde oss i ordning, för sen skulle vi in till Karlskoga och hälsa på Linda och sen gå vidare ut. Vi åkte dit och drack en del öl, medans Linda var nykter den tråkmånsen. Vi kikade på Idol, i fotoalbum och pratade och hade trevligt. Vi försökte få med oss Alex ut på RedBrick, men han hade tydligen fullt upp med Jasmine. När vi kommit dit dök tillslut bror Magnus upp. Vi kastade lite pil och drack någon öl innan de stängde. Då åkte vi hem till Magnus. Jag övade lite klassisk massage på stackarn och vi spelade och sjöng lite. Sen var det dags att sova!

Lördag
Kl 12:15 skulle vi äta lunch ute på Ölme Prästgård. Det var mormor som bjöd, så henne hämtade vi först på hemmet. Det var ett fint ställe med riktigt gammal stil. Magnus hämtade ett stort paket ur bilen, jag fick en flagga vid bordet av personalen och de hotade med att sjung för mig. Som tur var åt vi långsammast, så nästan alla andra sällskap hade hunnit ge sig av innan det var dags för paketet, även om hotet om sång bara var ett hot. Vi åt en fantastisk måltid med värmländska primörer. Jag fick mig en Råraka med lingon till förrätt, en fläskfilé med klyftpotatis och örtsås till varmrätt och äppelpaj med vaniljsås till kaffet. I det stora gröna paketet döljde sig en ännu större (ja, den går att veckla ut lite) ryggsäck från Haglöfs. Var nära på att köpa en sådan i sommras, så Magnus skulle få tillbaka den jag snott av honom, men nu fick jag en. Så istället för den 45 liters jag lånat av bror fick jag nu en 75 liters jätteväska. I den ska jag väl förhoppningsvis få plats med allt festivalkånkande och sådant. Kanske jag till och med tar mig ut och campar lite när vädret tillåter?! Efter lunchen följde ett par timmars sovande. Vi slocknade på sängen både L och jag. När vi vaknade var det dags att åka och hälsa på Alex. Vi skulle dit och äta lite och inte göra något särskilt. Han bjöd på Pizza och vi drack lite vin och någon slags "billig Baylis". Vi kikade lite på hans Thailandsbilder och hade det mysigt. Sen hämtade mor oss, och vi sov som små barn igen.

Söndag
Söndagen innebar bilresa. Vi skulle ta oss ner till Malmö var det tänkt, via Eksjö. Först var vi till Magnus och lånade hans bil. Sen fyllde vi den med diverse saker som skulle ner till Malmö. Allt från Xbox till gitarr. Vi åkte och åkte och när vi kom fram i Eksjö bestämde vi oss för att sova över där. L lagade en fantastisk middag, med en efterrätt gjord på Pigall. Sen såg vi på en massa LOST avsnitt, och tryckte i oss lite mer godis. Har jag nämnt att jag är en godisråtta? Sen var det dags att sova. Kröp ännu en gång ner bredvid min mjuka, underbara flicka.

Måndag
L gick upp tidigt till jobbet. Mor och jag sov vidare och vaknade inte förän 9. Vi åt lite frukost och packade ut våra saker i bilen igen. Vi började vår färd ner mot Malmö. Över Vetlanda, Alvesta, Hässleholm och Lund rullade vi. Vi susade förbi mängder med fantastiska gul/brun/röda träd och buskar. En och annan spegelblank sjö, där träden speglade sig mot vattnet. Jag ångrar så att jag inte tagit fram kameran (låg längst ned, längst in i bagaget) och jag orkade inte stanna och fixa det. Annars hade jag kunnat bjuda er på fantastiska höstbilder! Efter lite felkörning och småpanik över att bensinen skulle ta slut hamnade vi tillslut rätt. Vi lassade in det vi hade i bilen och började packa upp. Vi åt mat på McD och fortsatte packa upp. Sen åkte vi till Ikea. Vi handlade gardinstång, LACK hylla och spotlights. Mor vägrade låta mig betala, precis som på McD. Sen åkte vi till City Gross för att köpa med lite mat. Vi skulle ha tortillas hade vi bestämt. Även här vägrade mor låta mig betala. Så dagen har varit väldigt billig. Eller vänta nu. Det har ju faktiskt hela helgen varit. Knappt betalt ett öre ju.. Inte bra.

Nu är det natt och snart tisdag. Ännu en skoldag, sen ska vi ner till Trelleborg och hälsa på en gammal kompis till mor. Sen på onsdag kanske jag måste jobba. Men framförallt, så fyller jag år!

Snart lördag är det. Då jag äntligen får träffa mitt livs glädje igen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar