fredag 27 juli 2007

F - Festival

Klämmer till med en bokstav till när vi ändå är igång (tack L för tipset)..

F får stå för festival. Det är där jag är just nu, och det är där jag var för någon vecka sedan. Det är där jag befinner mig minst en vecka varje år.

Festival för mig är mycket. Det är möjligheten att jobba fysiskt. Det är möjligheten att träffa nya roliga människor. Det är möjligheten att träna på sjukvård. Det är möjligheten att vara ute och få lite sol. Det är möjligheten att sova i tält och känna regnets smatter mot taket. Det är möjligheten att få känna sig skitig och snuskig, och avsluta lidandet med en varm dusch. Det är möjligheten att få slita till man nästan ramlar ihop av trötthet och matbrist, för att sedan få vila ut några dagar med tung sömn i kroppen. Det är möjligheten att se fantastiska konserter. Det är möjligheten att ta intressanta fotografier. Det är möjligheten att äta Langos, Vildsvinskebab, Älgkebab, Holländska våfflor och sörja. Det är möjligheten att få en fin t-shirt att skryta över till nästa år.

Jag har sedan ett antal år tillbaka bemannat Arvikafestivalen. En slump som grundar sig i min thaiboxningstränares kompis som var steff på Apollo det året. Ont om pengar och sugen på festival avgjorde det första steget. Sen har det blivit en självklarthet. Man träffar människor som man bara hör av 2 veckor innan, 2 veckor efter och såklart under festivalen. Man träffar människor som man har nästan daglig kontakt med, och man träffar människor man förälskar sig barnsligt djupt i.

Jag har sällan varit besökare på festival. Några gånger på Hultsfred (där jag även jobbat för mitt jobb, inte som funk), såklart de lokala Stranddagarna (dock som lokaltidningsfotograf de flesta gångerna), samt liknande mindre som Karlstad Hamnfestival etc. Besökarlivet är inget för mig. Jag vill iallafall ha tillgång till varm dusch och möjlighet att hitta en tältplats som inte är lerig.

Festival är inte alltid bara glädje. Minner ett år då jag fick reda på att min dåvarande sambo varit otrogen (hon var besökare). Hon dumpade mig förtåss där och då. Men det är nog ändå det enda dåliga minnet jag har.

Nu måste jag knyta mig, för det börjar bli dags att ta an en ny dag. En ny festival dag!

Idag kommer jag få en kram. Det ska bli underbart!

3 kommentarer: