onsdag 30 januari 2008

S - Svacka

Jag tror att alla har dem. Svackorna. Där är jag inget unikum. Jag tror också att alla har olika varianter av dem. Ibland blir man sämre på att spela på hästar, man blir kanske dålig på att bedöma tidsåtgång i ett projekt, man har kanske svårt att skingra tankarna på jobbet, eller så är man bara omotiverad.

Jag tror inte heller jag är själv om att ha ett sviktande självförtroende. Inte heller själv om att inte riktigt kunna hjälpa mig ur det, utan att ta hjälp av omgivningen.

Just nu är en sån svacka
Det har dalat nedåt från början av förra veckan. Jag känner själv hur det signat, och även om omständigheterna runtomkring har varit förhållandevis bra så fortsätter det neråt. Jag kan se mig själv som ur ett fågelperspektiv och inse att saker jag säger eller gör kan te sig aningen desperat. Eller bara fånigt, för jag borde veta bättre. För jag är ju bra! Men jag kan ändå inte göra något åt det. Iallafall känns det så.

Men det finns medicin. Det handlar om bekräftelse, påminnelse och omtanke. Det handlar om att ge bara lite extra, och fortsätta ge lite extra tills det vänt och kommit upp på toppen igen. Berätta för mig att jag är bra, att jag minsann är helt ok. Att jag kanske är behövd, eller att jag är duktig på något. Fråga mig om min dag, och lyssna som om du vore intresserad. Ta kanske upp någon av alla de där idéerna som sprudlar ur mig när jag är på "andra sidan" och hjälp mig se det positiva och bra i det. Tala om för mig en extra gång att du tycker om mig. Det borde inte göra ont, även om det kanske känns överdrivet. För min skull!

Hjälp mig vända tillbaka, och förlåt mig om jag är påfrestande.

2 kommentarer:

  1. Ibland har jag svårt att förstå att du kännr så. I min hjärna är det så självklart, du vet ju vad jag tycker om dig. Du e ju pulver!

    SvaraRadera
  2. Jorden själver, marken gungar
    Så många timmar kvar till morgonen
    Men du orkar inte springa mer
    Orkar inte fly igen
    /.../
    Dina våndor ska snart lätta
    Så ge din själ en smula ro
    Du har ett språk du inte känner
    Så mycket starkare än ord


    Lyssna på l, lyssna på LeMarcs ord (han kan faktiskt säga väldigt bra saker) och lyssna på mej när jag säger att du är bra. På riktigt. Du ger så mycket mer än du tror, och jag önskar så att jag kunde ge dej något tillbaka när du vacklar. Det är okej att tvivla på sej själv, bara du vågar lyssna på de som finns omkring dej och vill mota bort tvivlen.

    Du är bra.

    SvaraRadera