söndag 25 mars 2007

"Do not touch the patient!"

Ännu en helg är passerad. Ännu en ny vecka är påväg.

Helgen har varit kantad av nya bekantskaper och fördjupande relationer med som funnits sedan tidigare, och jag måste säg att jag trivs bra. Trots att det tydligen finns alldeles för många spadar och hinkar i den gigantiska sandlåda man har fått fördelen att leka i, så tror jag det mesta löser sig naturligt.

Jag har i helgen lärt mig D-HLR. Det vill säga, jag kan göra som de i filmerna. Ta fram två elektroder, säga "clear!" och trycka på knapparna så personen flyger i luften. Vi fick i och för sig lära oss en otrolig massa andra saker också, men detta var nog ändå en av de roligaste bitarna.
Mellan de två dagarna blev det alldeles för mycket vin, och alldeles för lite sömn. En kombination som ofta ter sig god när man väl är i situationen, men dagen efter får man sota för alla sådana funderingar. Nu börjar jag nyktra till.. Tror jag.. :)

Nu kommer några dagar utan RK. Skönt att få distans till allt. Även om det är oerhört kul att jobba med!

Sov gott där ute i etern!

2 kommentarer:

  1. och jag har lärt mej vanlig HLR idag, det var kalasspännande! (men en smula skrämmande när man inser att det är tack vare HLRkunskap hon psykpersonal som gör att jag sitter här idag...) är du uska, syrra, läkare? eftersom du får ha D-HLR? och vad är RK? *nyfiken på bloggisten :)

    SvaraRadera
  2. Hej fröken.. Hoppas du läser detta då.. Jag är med i Röda Korsets (RK) första hjälpen grupp.. (www.fhg-sthlm.se) Där får vi lära oss massa sådant.. :)

    Funderar lite på att läsa till syrra, men mitt hjärta har många viljor.

    Läskigt att du har sådan nära kontakt med HLR.. Men jag skulle vilja tacka den där personalen för att vi får ha dig här en stund till!

    SvaraRadera