tisdag 17 juni 2008

Att beskriva ett foto

Det är sommar.
Runtomkring susar löven i vindens spel, men solens strålar värmer så det nästan bränns.
Himlen är knallblå, och på sina ställen svävar vita fluffiga moln fram ljudlöst.

Marken är fuktig och mjuk av nattens regnande, och ett blått liggunderlag skyddar mot både väta och lera. Då och då kryper ett litet djur upp på liggunderlaget och gör sällskap.

Framför mig sitter en flicka. Hon ser lite trött ut.
Vi har precis vaknat, och insett att idag börjar verkligheten.

Hon har fantastiska gröna ögon. Dom tittar på mig på ett speciellt sätt med mycket värme, men som inte riktigt kan dölja att det susar förbi miljontals tankar bakom dem.

Läpparna är fortfarande fuktiga efter kyssen hon just gav mig.

Det bruna något rödlätta håret skvallrar om orolig sömn.Ruffset sitter uppsatt i en svans, men jag kan precis föreställa mig hur det skulle vara om det istället släpptes fritt.

Hon har ett svart linne på sig, och uppvikta jeans. I periferin syns ett tält. Men vad det har för färg eller andra omständigheter är nästan omöjligt att utröna. Bildens kanter känns suddiga. Bildens centrum skapar skygglappar och hjärnan koncentrerar sig bara på personen som tittar tillbaka. Analyserar minsta rörelse, minsta blinkning.

2 kommentarer:

  1. Jaså. så de är du som bestämmer över mig nu. hihi. haft en bra midsommar??

    SvaraRadera